„Gradul de autosuficiență pentru ouăle de consum în piața internă este de 105,2%, ceea ce înseamnă că pe piață sunt cu 5,2% mai multe ouă produse la intern decât necesarul de consum. Dacă adăugăm și importurile, ajungem la o suprasaturație mult mai mare a pieței”, a declarat pentru MEDIAFAX președintele UCPR, Ilie Van.
Prețul mediu al ouălor la poarta fermei în perioada ianuarie-iunie 2016, în România, a fost de 0,24 lei/ou, timp în care prețul mediu al ouălor la poarta fermei în aceeași perioadă, în UE, a fost de 0,32 lei/ou.
Potrivit UCPR, „principalul exportator de ouă către România este Polonia (82% din total importuri), iar prețul oului la poarta fermei în Polonia în perioada ianuarie-iunie 2016 a fost de 0,35 lei/ou”. Dar „prețul mediu de import ouă din Polonia a fost de 0,28 lei/ou și ofertele de ouă din Polonia din perioada primăvară-vară au ajuns chiar la 0,15 lei/ou”. Prețul la poarta fermei nu include costurile cu sortarea, ambalarea și transportul.
„Deși prețul la poarta fermei în România este printre cele mai mici din UE, mult sub media UE, iar prețul mediu la poarta fermei în Polonia este cel mai mare din UE, mult peste media UE, prețul mediu al ouălor care se comercializează din Polonia pe piața României este de 80% din prețul mediu intern din Polonia. Unele oferte ajung chiar la 50% din prețul mediu intern la poarta fermei în Polonia”, arată UCPR.
În consecință, crescătorii de păsări din România „protestează ferm față de concurența neloială cu ouă din Polonia și solicită autorităților abilitate din România să notifice Polonia și Comisia Europeană, întrucât acest fenomen duce la falimentul fermelor din România”.
„Deși România produce ouă peste necesarul de consum intern, consumatorilor li se oferă pe piață ouă cu prospețime îndoielnică, aduse din import, în schimbul ouălor proaspete din producție internă”, menționează organizația.
Totodată, Adunarea Generală a UCPR informează consumatorii că în conformitate cu legislația UE, privind trasabilitatea ouălor, toți fermierii din UE au obligația să marcheze pe coaja oului, în ferma de origine, a unui cod alfa numeric. Acest cod este format astfel: prima cifră reprezintă sistemul de creștere, următoarele două litere, țara de origine (RO), următoarele două litere județul, iar ultimele trei cifre codul fermei. În plus față de codul alfa numeric, fermierii din România au decis să marcheze voluntar, o dată cu marcarea acestui cod și ddm (data durabilității minime), astfel România este singura țară din Europa care marchează ddm-ul pe coaja oului.
„Atenționăm consumatorii că, obligatoriu codul alfa numeric și ddm-ul trebuie să fie scrise cu cerneală de aceeași culoare sau nuanță a aceleiași culori, asta însemnând că au fost marcate în același moment. În situația în care în comerț se găsesc ouă cu cele două marcaje scrise cu cerneală de culoare sau nuanță diferite, asta înseamnă că prospețimea ouălor este suspectă, întrucât marcajul ddm-ului este făcut în România în funcție de interese”, arată reprezentanții crescătorilor de păsări.